Poslovne goljufije so v vseh gospodarskih panogah že dolgo prisotne, najbrž pa lahko za zadnje leto s precejšnjo sigurnostjo trdimo, da so se le še bolj pogosto pojavljale. COVID-19 je v vsa svetovna gospodarstva prinesel dodatne pritiske, poslabšanje ekonomskega stanja in s tem povečanje tveganja za morebitne goljufije. Že v začetku leta 2020 je družba PwC izvedla raziskavo, ki je med drugim pokazala, da se je 47% udeležencev preiskave v preteklih 24 mesecih srečalo s poslovno goljufijo oz. prevaro (v podatek so sicer vključene tako notranje kot zunanje prevare). V bodoče bo ta številka prej višja kot nižja.
V družbi A.B.S. Factoring d.o.o. že leta posebno pozornost namenjamo zaznavanju in preprečevanju prevar, pogosto o tem svetujemo tudi našim strankam, sedaj pa z vami delimo nekaj naših izkušenj in nasvetov, da se boste lahko tudi sami obvarovali pred tovrstnimi situacijami.
Če lahko kaj trdimo, je to, da noben primer poslovne goljufije ni enak drugemu. Vseeno pa je mogoče potegniti nekaj vzporednic, ki nam omogočajo, da goljufije zaznamo in jih pravočasno preprečimo. Predvsem je ključnega pomena, da svoje zaposlene redno izobražujemo na področju preprečevanja prevar, saj bodo le tako ob svojem delu usposobljeni, da bodo vedeli na kaj morajo biti pozorni. Navodila morajo biti jasna, zaželeni so seznami možnih indikatorjev prevar (ki se seveda sproti dopolnjujejo), zaposleni naj bodo spodbujani, da si med seboj izmenjujejo izkušnje. Zavedati se moramo tudi, da so seveda možne prevare tudi s strani zaposlenih, vendar se bomo v tokratnem prispevku posvetili zunanjim goljufijam oz. prevaram.
Največ možnosti za goljufijo je pri novih poslih oz. kupcih. Stranke še ne poznamo, zato je preverjanje vseh dejstev edina prava odločitev. Zaupanje v tej fazi posla ni utemeljeno. Še celo stranke s katerimi delamo leta, se lahko v neki fazi odločijo za goljufijo, predvsem takrat, ko se znajdejo v določeni finančni stiski. Zato je tudi sprotno spremljanje obstoječih kupcev, predvsem njihove bonitete in likvidnosti zelo priporočljivo. Še toliko bolj pa je to pomembno pred začetkom sodelovanja z novimi strankami, kjer pa seveda nimamo še nobenih izkušenj. Vedno raje preverimo več, kot manj.
Pri prvih naročilih je tudi smiselno zahtevati avansno plačilo in šele kasneje preiti na daljše plačilne roke. Ni pa tudi to nobeno zagotovilo, saj poznamo več primerov prevar, ko je bilo izpeljanih kar nekaj dobav in rednih plačil, da se je vzpostavilo zaupanje in potem izvedba prevare pri kasnejšem naročilu, ki je običajno večje.
Tako pri novih kupcih kot pri stalnih strankah naj bodo zaposleni pozorni tudi na druge indikatorje. Možnih oblik goljufij je ogromno, in prav je, da se zaposleni o vsaki čudni ali neobičajni zadevi pogovorijo oziroma na to opozorijo.
Nekateri pogosti znaki so še:
V večini primerov bo kupec lahko odgovoril na vaša vprašanja in bodo vaši pomisleki odpravljeni. Kot je omenjeno že zgoraj, pa je v največji meri odvisno od vaših sodelavcev, da bo goljufija zaznana in boste pravočasno ukrepali. Predvsem zaposleni v prodaji in oddelku plačil morajo biti usposobljeni za zaznavanje neobičajnih informacij.
Če se malo navežemo na aktualno tematiko lahko prevaro označimo kot virus, ki se nezadržno širi, če mu damo možnost in ne upoštevamo določenih pravil. Čudežnega zdravila ni, ko smo enkrat žrtev prevare je po navadi že prepozno in izgubljenega ne dobimo nazaj. Prav tako ni nekega univerzalnega cepiva. Držati se je potrebno različnih ukrepov in strategij in tako zmanjšati verjetnost »okužbe«. Šibek člen pa smo prav tako ljudje in naša naivnost, lahkovernost, prevelika zaupljivost in pomanjkanje previdnosti oz. potrebnega »distanciranja«. Vsako podjetje bi moralo vzpostaviti ustrezne procese in pravila ter dobre prakse za zaznavanje in preprečevanje prevar. Na tak način se verjetnost, da postanete žrtev poslovne goljufije bistveno zmanjša.
Še najbližje »cepivu« proti prevaram pa je prav uporaba faktoringa. Zaupajte preverjanje in verifikacijo kupcev in faktur faktorju. Zlasti, ko gre za kupce iz tujine, je smiselno te aktivnosti zaupati strokovnjakom, ki imajo v državah vaših kupcev lokalne partnerje, ki dobro poznajo lokalno okolje, zakonodajo, jezik, običaje… A.B.S. Factoring d.o.o., kot član FCI, največjega svetovnega združenja faktorjev, vam preko te mreže omogoča preverjanje praktično po celem svetu. Seveda pa je to zgolj dodatna oz. stranska storitev, ki jo ponujamo in jo je potrebno posebej naročiti. Glavna prednost faktoringa je v tem, da vam omogoča stalno dodatno likvidnost in 100% zaščito pred tveganji neplačila nespornih faktur.