V vsakem poslu je prisotno določeno tveganje neplačila kupcev. To je pač treba sprejeti in upoštevati že na samem začetku poslovne poti. Nikakor pa ni pametno tveganja zanemariti ali podcenjevati. Če naletimo na neplačila že zgolj pri enem ali dveh odstotkih izdanih faktur, lahko to pomeni težave. S pravilnim pristopom pa lahko poskrbimo za to, da bo tveganje obvladljivo in ne bo postalo prava težava, ki bi vplivala na dolgoročno delovanje podjetja. Nekateri podjetniki se v svoji karieri sploh ne srečujejo z večjimi težavami zaradi neplačil. Pogostejši pa so tisti, ki tveganje in težave poznajo, zato se morajo potruditi tudi s pravimi ukrepi. Žal je nekaj tudi takšnih, ki se nevarnosti neplačil ne zavedajo pravočasno in ne sprejmejo pravih ukrepov.
Možnosti za obvladovanje tveganja neplačil je več. Praktično vsak primer je v neki meri specifičen, zato zahteva za najboljšo učinkovitost pravi pristop. To pa pomeni, da mora vsak pri sebi razmisliti, katera rešitev bo najbolj uspešna. Najbolje je, da to stori v sodelovanju s finančnim strokovnjakom, ki zna svetovati in tudi ponuditi ustrezno storitev. Podamo lahko več namigov, izpostavili bomo tri.
V nekaterih primerih se splača tudi v poslu zaupati naročnikom, a predvsem pri večjih naročilih se je bolje pravočasno prepričati o tem, da poslujemo z zanesljivim podjetjem, ki bo pravočasno poravnalo svoje dolgove. Najmanjše tveganje predstavljajo redne stranke in znani kupci, tudi pri novih kontaktih pa tveganje neplačila kupcev najbolj učinkovito obvladujemo tako, da poslujemo le z zanesljivimi in preverjenimi kupci. To pomeni, da moramo preveriti njihovo finančno stanje in poslovne prakse, zgodovino in predvsem plačilno disciplino.
Preverba bonitete naročnika mora biti celovita in strokovno izvedena, da bo tveganje kar se da točno določeno. Za celovit vpogled v stanje in poslovanje podjetja se vsekakor priporočajo profesionalne storitve, ki lahko razkrijejo tudi tveganja za insolventnost in druge podatke o naročniku. V nekaterih primerih je preverba bonitete naročnika že vključena v pakete storitev finančnih strokovnjakov, tudi v faktoring s popolno storitvijo.
Tveganje neplačila kupcev je le tveganje, dokler do neplačila dejansko ne pride. Preventiva je seveda učinkovita, a pomisliti moramo tudi na to, kaj storiti v primeru, da izdana faktura zapade brez prejetega plačila. V tem primeru se za zelo prikladno izkaže zavarovanje terjatev, ki ravno za takšno tveganje ponudi ustrezno rešitev. Seveda pa je treba na to misliti pravočasno in zavarovanje skleniti vnaprej.
Z zavarovanjem terjatev se tveganje neplačila kupcev prenese na zavarovalnico, ki s prevzemom tveganja nosi posledice v primeru neplačila. Takšno zavarovanje je običajno vključeno v pakete storitev finančnih strokovnjakov. Različne opcije pa je možno najti tudi pri bankah in neodvisnih ponudnikih. Seveda pa lahko v vsakem primeru pričakujemo ugodno zavarovanje le v primeru, da gre za poslovanje z relativno zanesljivimi in preverjenimi partnerji. V nasprotnem primeru tveganja ne bo hotela sprejeti nobena zavarovalnica.
Preverba bonitete naročnika in zavarovanje terjatev sta učinkovita ukrepa za obvladovanje tveganja neplačila kupcev. Te storitve lahko kombiniramo v celovit paket, ki je kot nalašč za tiste, ki želijo upravljanje terjatev (in s tem tudi povezana tveganja) v celoti prepustiti finančnim strokovnjakom. Faktoring s popolno storitvijo je v tem primeru zelo prepričljiva rešitev, saj vključuje tako preverbo bonitete naročnika kot zavarovanje terjatev, hkrati pa seveda zagotavlja takojšnje financiranje odprtih terjatev in ponuja še nekatere druge prednosti, ki jih je pametno izkoristiti.
Čeprav je obvladovanje tveganja neplačila kupcev običajno le ena funkcija storitve faktoringa, je učinek zelo dobrodošel. S prevzemom upravljanja terjatev ponudimo tudi zavarovanje za primer neplačila. Odprte terjatve financiramo takoj, tako da o morebitnih težavah z izterjavo plačila sploh ne bo treba skrbeti. Pri A.B.S. Factoring imamo ta poslovni proces optimiziran do potankosti, tako da se naše stranke ne soočajo s skrbmi in težavami – odprte terjatve so plačane takoj, v primeru neplačil pa tveganje prevzamemo mi.
Predvsem v večjih podjetjih, ki imajo večji obseg prometa in večje število kupcev, se neplačila pogosto kar nekoliko zanemarjajo. V manjših podjetjih to ni možno, saj se pozna vsak izpad dohodka. Ravno zato je v tem primeru še bolj pomembno, da tveganje kar se da zmanjšamo.
Številke so lahko zavajajoče, tudi zgolj odstotek ali dva lahko pomenita veliko razliko v končni bilanci. Dva odstotka neplačil lahko v končni fazi pomenita izgubo tretjine dobička! Vzemimo za primer podjetje s prometom v obsegu 1 milijona evrov in z 8% čistega dobička, ob tem prometu torej pričakujemo 80.000 evrov dobička. 2% neplačil pri tem prometu pomeni 20.000 evrov, kar je znaten delež vsega dobička – podjetje bi moralo svoj promet povečati za tretjino, kar 333.333 evrov bi potrebovalo, da bi pokrilo izgubo zaradi 2% neplačanih terjatev!
Tveganja torej ne gre zanemarjati, tudi če na papirju morda ne izgleda posebej grozeče. Poleg tega pa je jasno, da je možno že veliko storiti tudi z minimalnim znižanjem tveganja oziroma deleža neplačil. Kako to storiti? Poleg preventive in ukrepov, ki smo jih našteli, bo najboljša pot skozi storitve finančnih strokovnjakov, ki s celovitim upravljanjem terjatev prevzamejo tudi tveganje neplačila kupcev, hkrati pa zagotavljajo redno financiranje in izjemno učinkovito poslovanje v tem oziru.